Unilever presenteerde woensdag de Tussendoortjesvergelijker. Een tabel met
populaire tussendoortjes gerangschikt op aan de ene kant de hoeveelheid
calorieën en aan de andere kant de verwachte hoeveelheid calorieën op basis
van onderzoek onder bijna tweeduizend respondenten.
De respondenten denken dat een Magnum de meeste calorieën bevat,
gevolgd door de Cornetto en de Split. Dat de Magnum zo hoog eindigt is geen
verrassing. Iedereen kent het gerucht dat het ijsje evenveel calorieën bevat
als een pakje boter.
Dit is precies het vooroordeel waar Ola tegen wil strijden. Een Magnum bevat
namelijk ‘slechts’ 260 calorieën. Ter vergelijking, in het beruchte pakje
boter zitten er 1800.
Een handjevol pinda’s, een chocoladereep of een gevulde koek bevatten
alledrie meer calorieën dan de Magnum, die op een vierde plaats staat.
Wil Unilever dat we nu elke dag een Magnum gaan eten omdat ze zo gezond zijn?
Helaas niet. "Maar af en toe, en binnen een verantwoord dieet kan het
prima," meldt Joost Houben, productmanager bij Ola.
"Nederlanders denken dat ijs slecht voor je is, dat je er dik van wordt.
Mensen kiezen veel eerder voor een stroopwafel of een sultana, in plaats van
voor ijs. Met dit voorbeeld willen we laten zien dat de consument veel vaker
van een ijsje kan genieten dan ze denken," aldus Houben.
Naast dergelijke promotiecampagnes, doen ijsfabrikanten ook hard hun
best om de dieetbewuste consument te verleiden om meer ijs te eten door
middel van light-varianten.
Ben & Jerry's, net als Ola eigendom van Unilever, presenteerde dit
voorjaar zijn light ijs met de slogan 'More Love Less Handles'. Ook Hertog,
eveneens Unilever, kwam met slagroomijs Light. Daarnaast liggen in het
vriesvak ook de ijsjes van het bedrijf Freeez. Dat brengt sinds 2004 ijs
zonder suiker en met minder vet op de markt onder de naam Not Guilty.
Het is lastig om light ijs aan de man te brengen. Volgens Max Zillinger, een
van de drie eigenaren van Freeez, was het daarom een bewuste keuze om op de
verpakking het light-aspect niet teveel te benadrukken. "Termen als
'light' of 'geschikt voor diabeten' schrikken mensen af."
"Ter illustratie, bij een consumentenonderzoek gaven we een aantal
deelnemers een ijsje met de mededeling dat het om light-product ging. Bij
een andere groep meldden we dat pas achteraf. De groep die niet wist dat er
geen suiker inzat, beoordeelde het ijs positiever."
Dat merkte ook Houben. "Een aantal jaar geleden hebben de Light Magnum op
de markt gebracht. Die liep voor geen meter. Mensen willen genieten van een
Magnum. Als ze er een nemen, moet die lekker zijn. Ze willen dan geen
concessies doen aan de kwaliteit. Mensen eten liever een mini-Magnum, dan
een light-Magnum."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl